Kajak som motionsform

Der er mange måder at bruge kajaksporten på

Nogle træner i elitegrenene og har landsholdspotentiale - enten i sprint eller marathon. Mange andre ror kajak for at stresse af og nyde naturen uden at få så meget som en sveddråbe over panden. Nogle går på vandet i alt slags vejr og andre kun når der er høj sol og fladt vand. Og så er der sådan nogen som mig, der gerne vil prøve det hele af, og bruger kajaksporten som min primære motionsform.

Denne december-blog er en pep-talk til dig, som er nysgerrig og måske ser nogle ligheder eller mål for den vej du skal i din egen kajak-evolution. Jeg slutter af med en snak om oplevelser i fremmed farvand - herunder lange løb. I dare you, vi kan følges hvis du er fristet.

Ambitionsniveauet og payout for netop dig, ja det er individuelt og kommer i sidste ende an på, hvad du vil have ud af sporten. Jeg har talt med rigtig mange kajakroere gennem tiden, og det er vidt forskelligt - og det skal der også være plads til !

Ja, vi er virkeligt priviligerede at der er plads til det hele i vores sportsgren. Og uanset hvilken kajaksportstype du er, så har vi alle det til fælles at det er vores sportsgren.

Ingenting er statisk, og dine ønsker og ambitioner ændrer sig sandsynligvis også hen over årene - det har de gjort for mig, og det vil også være naturligt at kunne se tilbage på din egen bane da du startede med kajaksporten - og reflekterer over den kajakrejse du har været på siden du startede.


Vejen til motionskajakken
Jeg startede selv med at ro kajak fordi jeg var nysgerrig. Jeg vidste ikke om det var noget for mig, og havde som sådan ikke en ambitioner om at nå et bestemt sted hen med det. Det kan du måske nikke genkendende til selv. Jeg var i den situation, at den nemme motionsform med at løbe en tur hver eller hver anden dag ikke fungerede for mig. Jeg kunne bare ikke træne mine ben op til den disciplin uden at det var forbundet med smerter i bentøjet. Allright, det går bare ikke at blive til en sofakartoffel og ikke få dyrket noget motion, så kajaksporten kunne måske være en vej til motionen. Det er jo både sjovt, oplevelsesrigt og naturnært at være ude i de våde element. Så den købte jeg ind på.
I starten var turene ikke med fokus på andet end at få lært at ro og hygge med kaffe og snacks undervejs. Det skal der også være plads til, men jeg kunne se at hvis jeg skulle have en eller anden form for payout på motionsbarometeret, så kunne det ikke blive ved det. Så efter nogle år fik jeg smag på at give den mere gas og holde en god puls oppe på de hyppige 1-2 timers kajakture.

Få dig en træningsmakker
Jeg er jo egentlig forholdsvis socialt anlangt, og der begyndte at være længere og længere imellem de klubkammerater som gad at være med på at få pulsen op og brænde nogle kalorier af.
Til trods for at jeg ror både tur/kap og havkajak, så har jeg pga. det lidt mere oprørte vand i her på Limfjorden, primært sat min linje indenfor havkajak retningen. Så kan jeg gå ud i alt slags vejr, og jeg elsker at bølgerne slår ind over kajakken og det friske sprøjt i ansigtet imens jeg knokler derud af. Der måtte jeg så erfare, at det bare traditionelt set ikke er ret mange der ligesom jeg synes at havkajak, fart og høj puls kan hænge sammen. Der kan der jo være mange årsager til, men uanset så er der langt mellem dem.

Jeg har det egentlig OK med at tage ud alene, og jeg kan godt liiige motivere mig til det, når jeg kender payout i form af dejligt godt humør og dejlig brugt krop bagefter. Men der mangler alligevel noget at løbe efter - kaninen og guleroden.

Så for mig var udfordringen nu blevet at finde en træningsmakker som gad være med på fart og puls og vil med ud i hårdt vejr også. Heldigvis dukkede der sådan en op i klubben, og vi er gode til at holde hinanden op på at komme afsted og få brændt noget energi af.

Øjenåbner: Kom ud og prøv nyt vand
Det med at komme ud og ro i andre rofarvande end altid at være hjemme i "egen baghave", det kan også være en udfordring og rykke på nogle grænser. Nogen har det bare svært ved at melde sig til et stævne i en fremmed klub - og når man ikke kender nogen i forvejen ... så mange søger slet ikke løbene der er rundt om i landet, de aner ikke de eksisterer. Det er altså synd og skam. Der er mange klubber rundt om i Danmark, som rent faktisk afholder løb for alle, og mange af løbene er motionsløb for både hav-kap-tur og surfski. DKF afholder også løb, men de fleste er kun på fladt vand på søer og åer - typisk er det også for tur/kap både og klubber der har tradition for disse alene. Mange af disse løb er samlet i DKFs marathon cup, som er en samling af løb hen over en sæson. I de seneste par år er der også lavet en cup for hav/surfski - nemlig OceanRace Cup'en.

Og det var en fantastisk åbenbaring for mig at komme ud - godt nok alene uden klubkammerat på sidelinjen de første par år - komme ud og møde en pæn stor flok af kajakroere i samme båd som mig selv. Mange kom alene og enkelte havde en klub kammerat med. Et fantastisk fællesskab at mødes under - alle snakker og udveksler erfaringer, sparker dæk på udstyret og jeg har kun rosende ord til de mange folk jeg har mødt på stævner rundt om i landet. Vi mødes til stævnerne og nogle af os samles også til selvplanlagte træningspas i forskellige dele af landet. Ens for os alle er: vi har lyst til at give den gas - ja, jeg mener ikke "save sig selv over", men have en god fart på og holde en fin puls.

OceanRace Cup
Hvis du ror havkajak eller surfski, og tænker - "det kunne godt være mig også" - så kan jeg anbefale at banke på i facebook gruppen "havkajak oceanrace" eller "Surfski Danmark" og være med i de små lukkede fora. Der har vi oversigt over turene, og holder snakken kørende på grej og stævner og ture. Dansprint OceanRace cup er typisk løb mellem 14 og 22 km lange, og der er normalt 5-6 stykker om året fordelt rundt på forskellige klubber i Danmark. Så hvis du gider køre lidt rundt til det, og tager det med som en del af oplevelsen, så får du bare meget igen af at deltage i disse løb. Nu er Coronaplagen naturligvis ikke gået disse løb forbi, og der blev kun gennemført 2 løb i sommers: Thurø Rundt og Kronborgløbet. Det kan du følge med i inde i facebook gruppen, hvor snakken går lystigt herom.

Tue fra #OnAdventure og jeg lavede sidste forår en info video om netop hvad OceanRaces er og hvordan du kommer igang med det. Løbene der nævnes i videoen er godt nok fra 2019 sæsonen, men hele outlinen er den samme. Se den og bliv inspireret.



Den aktuelle DKF OceanRace Cup løbsoversigt for 2020 finder du på DKF's hjemmeside. Du vil også løbende kunne se hvem der ligger hvor i ligaen rent pointmæssigt, og hvis det er dig, så venter der en gavekort og flotte medaljer til 1-2-3 i både herrer og damer.


Træk den en tand længere ud med Ultraløb
Man behøver ikke have sat et ambitionsniveau om hvor man vil hen med det her på forhånd. Det er der ikke mange af os der har gjort - det ville være løgn at påstå. Vi har bare lyst til at prøve nogle nye ting, og så er vi i form til det - jeg taler naturligvis mest på egne vegne, men ved at det ikke er helt galt med dem vi plejer at mødes med.
I 2019 var vi en flok der var skøre nok til at melde os til "Malmø 24h" racet på Malmøs kanaler - og løbene "Møn Rundt", "Amager Rundt", "Venø 4hr race" og lignende løb - det er så i den tunge liga på kmtællerne, men det kan man altså godt træne sig op til. Og et ultraløb som disse er ikke umuligt - heller ikke selvom du er 60+ Det ved jeg der er flere "i klubben" der kan skrive under på. Amager Rundt blev gennemført, det var hårdt ! Mors Rundt blev også gennemført, men der måtte jeg trække fornuftskortet og afbryde efter 30 km pga uvejr og forkert beklæding

Hvis du synes det er en fed udfordring med Mors Rundt, så hold dig orienteret på facebookgruppen - jeg tænker det laver løbet igen i 2021 hvor vi kan få lov at ro rundt imens ultraløberne har gang i løbeskoene inde på landsiden Facebook gruppe link





Hvad skal man ellers hvis der skal flyttes grænser? OK, jeg har et forslag mere.
Kan du svare "ja" til dette:
  • Er du i god grundform ?
  • Kunne du være fristet af en udfordring ?
  • Gider du rejse efter det ?
  • Har du nogensinde deltaget i et kajakløb med 2700 deltagere ?

Vi er en lille flok danskere - pt. 4-5-6 stk. som har planer om at tilmelde os Vohandu Marathon i Estland d. 17 april 2021. Vi har lavet teamet "Danish Vikings" 

Vohandu er et 100kms ultraløb på Vohandu floden i Estland, hvor man downstream skal ro på en udfordrende flod med 6 strømfald og 4 overbæringer. Det er en fantastisk outline - læs om det her
Og der er en del videoer på Youtube af alle "amatørerne" som ikke kan finde ud af at holde balancen på strømfaldene - det er gode grin. Du ror havkajak og har styr på det - ingen problem.
Bliv klogere her - det er et prof hold der står bag løbet:
https://www.vohandumaraton.ee/en/
 
Hvis du vil med i Team Danish Vikings, så tag fat i mig, ring eller skriv - så skal jeg give dig en outline på det

Et andet bud på en 2021 målsætning kunne være Krumlovsky Marathon i Tjekkiet - det er typisk i Oktober måned. Det er ca 30km langt og igen et flodmarathon med strømfald og fart på. Hjelm er påbudt :)
Det blev aflyst i 2020, brandærgerligt, jeg havde satset på en høj-puls tur på floden dernede, men det var lige da Covid19 kurven rejste sig igen, så jeg måtte pakke mine forventninger sammen igen.
Jeg har lagt løbet ind i min 2021 målsætning - jeg håber at det bliver gennemført i 2021
Læst mere om Krumlovski her: krumlovskymaraton.com

 

Sædvanligvis skal jeg huske at nævne, at denne blog ikke er ment som et diskussionsoplæg og ej heller er under indflydelse af kommercielle interesser. Det er mine egne holdninger og erfaringer, som jeg vælger at dele med dig i en god mening. Jeg håber at du læser den med en åben tilgang og tager de ting med dig herfra, som du selv synes du kan bruge i din egen kajak-evolution.
Du må gerne kommentere i kommentarfeltet, hvis du mener det kunne være relevant. Hvis du synes det har været god info så del eller smid et like

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Effektiv fremad-roning i kajak

Panik i 12. time ... for trackingtosser

Pagajen er kajakroerens vigtigste værktøj